De zeehondjes in Pieterburen - Reisverslag uit Opende, Nederland van Gerard en Marijke Peters - WaarBenJij.nu De zeehondjes in Pieterburen - Reisverslag uit Opende, Nederland van Gerard en Marijke Peters - WaarBenJij.nu

De zeehondjes in Pieterburen

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Marijke

20 Augustus 2010 | Nederland, Opende

Vandaag hebben we een bezoek gebracht aan de zeehondencrèche in Pieterburen. In dit centrum van Lenie ’t Hart worden de gewonde zeehonden, maar ook de huilers, opgevangen, verzorgd zodat ze later weer uitgezet kunnen worden in onder andere de Waddenzee. Het centrum is niet zo heel groot. Het heeft een aantal kleine bassins waar de zeehondjes worden opgevangen. Eerst gaan ze een aantal weken in quarantaine, daar krijgen ze dan ook de medische verzorging die ze nodig hebben. Daarna volgen er nog een aantal fasen waarin de dieren weer klaargemaakt worden voor hun zelfstandige leven in de vrije natuur. Het is een echt ziekenhuis.
Vanuit Pieterburen zijn we via Wierhuizen en Broek (hier lagen weer twee caches) richting Groningen gegaan. Groningen stond al langer op het lijstje om eens een bezoek aan te brengen. De stad is ons goed bevallen. Het is een mooie stad met veel mooie gevels. Ook het universiteitsgebouw is prachtig. Petra heeft besloten dat ze hier niet wil studeren omdat de reistijd naar Limburg wel erg lang is. We hebben hier diverse uren rondgeslenterd en winkels gekeken. Doordat het eindelijk weer eens een mooie warme dag was, was het voor Max wel erg zwaar om zo lang rond te lopen. Na een paar uur hadden we het gezien en zijn we lekker teruggereden naar Opende waar we nog heerlijk een paar uurtjes buiten hebben kunnen zitten.
Morgen beginnen we aan onze laatste dag in Opende. Er staat dan een bezoek aan Leeuwarden op het programma.