De omgeving verkennen - Reisverslag uit Opende, Nederland van Gerard en Marijke Peters - WaarBenJij.nu De omgeving verkennen - Reisverslag uit Opende, Nederland van Gerard en Marijke Peters - WaarBenJij.nu

De omgeving verkennen

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Marijke

16 Augustus 2010 | Nederland, Opende

Onze eerste dag in Opende is met zonnig weer begonnen. Na eerst heerlijk te hebben uitgeslapen, zijn we op ons gemak gaan bekijken wat we vandaag zouden gaan doen. De omgeving lijkt mooi, dus waar beginnen we. Op de computer natuurlijk. Kijken waar leuke caches zijn en die leiden je vanzelf door de omgeving. Zo gezegd, zo gedaan.
Onze eerste stop was het bij ’t Blôde Fuottenpaad (in goed Nederlands: het blote voetenpad). Heel letterlijk genomen, want je wordt hier geacht op je blote voeten een route door het water en de modder te lopen. Het is een soort leer- en spelpad voor kinderen waar ze volop kunnen knoeien in en om slootjes, poeltjes e.d. Wij hebben onze laarzen maar aangedaan en gezorgd dat onze voeten droog en schoon bleven. Was erg leuk om te zien hoe de kinderen hier helemaal opgingen in de modder.
Onze tweede stop was bij het IJe Wijkstra-monument. Nou ja, meer een gedenksteen op een plaats waar vroeger IJe Wijkstra op 18 januari 1929 vier veldwachters heeft neergeschoten omdat die zijn vriendin die weggelopen was bij haar man en hem met de kinderen had laten zitten, naar de rechtbank in Groningen wilden brengen. Wijkstra wordt tot 20 jaar gevangenisstraf veroordeeld, maar sterft uiteindelijk op 45-jarige leeftijd in een krankzinnigengesticht in Eindhoven aan TBC. Het drama in Doezum heeft landelijke opzien gebaard.
Tenslotte zijn we nog bij het Trimunt-monument geweest. Dit is een monument ter nagedachtenis aan zestien Nederlanders die op 3 mei 1943 door de SS zijn gefusilleerd.
Op deze manier leren we wel wat van de omgeving kennen en komen we op plaatsen waar we anders nooit zouden zijn gekomen.
Het Groningse landschap is hier erg afwisselend en mooi. Door zijn kleinschaligheid heeft het een heel intiem karakter met bossen en weilanden. Een omgeving waar wij ons prima op ons gemak voelen.