Een middag Den Burgh - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Gerard en Marijke Peters - WaarBenJij.nu Een middag Den Burgh - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Gerard en Marijke Peters - WaarBenJij.nu

Een middag Den Burgh

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Marijke

12 Augustus 2010 | Nederland, Amsterdam

Vandaag hebben Gerard en Stan plannen gemaakt voor de ochtend. Gerard wil graag vogeltjes gaan kijken en Stan wil nog heel graag een laatste keer zwemmen in de zee. Geen probleem want het weer is goed, een beetje fris, maar wel zonnig. Gerard heeft Stan bij Paal 28 gedropt, waar Stan lekker is gaan zwemmen (wel met wetsuit), even afkicken voor zijn vertrek van morgen. Gerard is langs de kust getourd en heeft vele vogelsoorten in het wild kunnen bewonderen, waaronder grutto’s, rosse grutto's, wulpen en andere steltlopers. Ik heb de morgen besteed aan het opruimen en schoonmaken van de caravan, ook dat moet af en toe gebeuren. Rond 12 uur waren de heren terug en na een broodje zijn we richting bierbrouwerij gereden waar Stan en Marijke een leuke rondleiding hebben gehad. De Texelse bierbrouwerij bestaat pas zo’n tien jaar en is een kleine ambachtelijke brouwerij die 300.00 liter bier op jaarbasis brouwen (ter vergelijking, dat brouwt Heineken in één uur). De brouwerij is erg klein en daardoor voor de leek lekker overzichtelijk. De gids vertelde vol vuur en maakte zelfs de niet-bierdrinker nieuwsgierig naar dit bijzondere bier. Na de rondleiding was er uiteraard bierproeven en natuurlijk de mogelijkheid in bier te kopen voor thuis.
Na de brouwerij zijn we naar Den Burgh gereden om de hoofdstad van het eiland te bekijken. Leuk plaatsje met veel winkeltjes en gezellige drukte. Hier konden we niet om slijterij de Wit heen en is de Jutter en natuurlijk de bijbehorende glaasjes ingeslagen. Den Burgh is leuk om een keer te zien, maar niet echt bijzonder. Helaas was het weer inmiddels omgeslagen en regende het gestaag.
Rond half elf hebben we Stan naar de Koog gebracht zodat die nog een keertje kon gaan stappen met zijn vrienden van de Texelse reddingsbrigade. Om half drie hebben we hem weer opgehaald. Was een korte nacht, maar och dat moet voor één keertje kunnen. Morgen vertrekt hij naar Maasbracht.